Inlichtingen

Net als de Westerse geneeskunde, hecht ook de Chinese geneeskunde veel belang

aan voldoende bewegen op een correcte manier.

Tai Chi is afkomstig uit de Chinese krijgskunst en bestaat uit zachte,

vloeiende bewegingen die traag uitgevoerd worden.

Tai Chi biedt veel gezondheidsvoordelen :

Het zorgt voor een grotere soepelheid en spierkracht.

Je krijgt een betere stabiliteit en concentratie.

Je lichaamshouding verbetert en lichaam en geest ontspant.

Er bestaan verschillende stijlen en vormen met eigen karakteristieken , principes en voordelen.

 

24 vorm Yang stijl

De 24 vorm Yang stijl kenmerkt zich door grote,  open bewegingen,  harmonieus en vloeiend uitgevoerd.

De hele vorm duurt 5 à 6 minuten en biedt een goede basis voor de beoefening van andere stijlen.


SteppingForm van Paul Renall.


Sun stijl korte vorm

Deze stijl wordt gekenmerkt door een hogere lichaamshouding en bijtrek passen.

Hierdoor worden de knieën meer ontlast.

 

Sun stijl 73 Lange vorm voor gevorderden.


Combinatievorm Sun-en Yangstijl 1 en 2.


Rechtzwaard 32-vorm.


Waaier

De sierlijkheid van Tai Chi uitgevoerd met een bamboe waaier.

Tai Chi bestaat uit vloeiende, ronde bewegingen die ontspannen en langzaam uitgevoerd worden.

Het biedt vele gezondheidsvoordelen :

je stimuleert hart en longen , je gewrichten en spieren versterken en versoepelen ,

je stabiliteit verbetert , je concentratie vergroot en je geest ontspant.

Er is een specifieke Tai Chi vorm ontwikkeld voor mensen met reuma.

Het inspanningsniveau wordt aangepast aan de fysieke mogelijkheden van elkeen.

De oefeningen kunnen zelfs vanop een stoel uitgevoerd worden en zijn eenvoudig te leren en te beoefenen.

Pijn en stijfheid van de gewrichten ontmoedigt mensen vaak om te bewegen.

Zonder te bewegen worden gewrichten echter nog stijver en spieren zwakker.

Door op deze veilige, zachte manier te bewegen verbeter je de soepelheid en verlicht je de pijn.

Deze reeks kan door iedereen gevolgd worden, niet enkel door mensen met reuma.